Annonce: Hvis du træner for at holde kroppen i form og bedre kondition, så har du med garanti oplevet at vågne op efter en ekstra hård træning med ømme muskler. Når du træner, ødelægger du muskelfibrene, og kroppen skal genopbygge dem stærkere og mere udholdende. Det betyder også, at du indimellem har brug for mere tid til at restituere, før du kan komme tilbage i træningscenteret.

Er du utålmodig, eller er du blot nysgerrig på, hvordan du kan hjælpe kroppen med at komme hurtigere ovenpå igen, så kommer her en række gode råd til før, under og efter træningen.

Før du træner

Når du skal i gang med at træne, er det vigtigt, at du er veludhvilet. Du skal sove godt og sørge for, at kroppen har slappet tilstrækkeligt af, så den er klar til at yde sit bedste.

Herudover er det vigtigt, at du får varmet godt op, så musklerne er arbejdet igennem og klar til det tunge arbejde. Det gøres bedst ved at starte med en kort gåtur i raskt tempo og en række lette opvarmningsøvelser for hele kroppen. Læg gerne ekstra vægt på de muskelgrupper, du skal træne, men husk at opvarme hele kroppen hver gang.

Mens du træner

Det er fristende at fylde kroppen op med proteindrik, når du har trænet, men prøv at skrue ned for shakes og proteiner, mens du træner, og drik i stedet rigeligt med vand. Din krop har brug for vand under træningen for at rense affaldsstofferne ud – det gøres langt mere effektivt med vand end med protein- eller energidrik.

Når du har trænet – restitution

Når du er færdig med dine træningspas, er det af største vigtighed, at du sørger for at gå langsomt ned i tempo, så kroppen kan køle langsomt af og få fjernet mælkesyre og affaldsstoffer, i stedet for at de bliver ophobet i musklerne.

Sørg for at få et sundt og nærende måltid omkring 30 minutter efter endt træning, for det er her, kroppen optager næring bedst, og du får mest ud af proteinerne i maden.

Vil du gerne gøre noget mere for din krop, kan du overveje at investere i et par recovery boots. Ved hjælp af kompressionsterapi kan støvlerne hjælpe dig med at restituere hurtigere og få mere ud af din træning. Da det er en større investering, kan du overveje at gå på jagt efter et tilbud på recovery boots og samtidig blive meget klogere på teknologien bag og fordelene ved at bruge støvlerne som en fast del af din træning.

Støvlerne kan bruges derhjemme, mens du ser din yndlingsserie eller får svaret på dagens e-mails. Det er ikke en ubehagelig oplevelse, som en rigtig dybdegående massage med samme effekt ellers kan være, men i stedet en afslappende oplevelse. Massageindstillingen på de fleste støvler kan ikke bare bruges i forbindelse med restitution, men også til at lindre ømme muskler som resultat af hård træning.

Tilføj en kommentar

Your email address will not be published.