Frisk luft og en forandring i omgivelserne er sundt for både krop og sjæl. Det er nemt at komme til at falde ind i de samme rutiner, hvis man bare er derhjemme. Det kan være, at træningen bliver skåret kraftigt ned eller helt sprunget over, og det kan være, at man kommer til at se lidt mere Netflix, end man burde.

For at få fornyet energi er det en god idé at komme ud i naturen. Det gælder både for folk i byerne, i forstæderne og mindre landsbyer. Jo større en by du bor i, jo sværere er det måske at komme ud af byen for at finde en dejlig oase med skøn natur, men en del større byer har grønne områder, som du kan besøge, og derfor behøver du ikke nødvendigvis køre uden for byskiltet for at komme ud i naturen.

Hvordan kan du træne i naturen?

Naturen er indbydende med sine smukke omgivelser, fuglesang, solskin og bakket terræn. I stedet for at løbe eller gå en tur med musik, en podcast eller lydbog i ørerne, kan du trække stikket ud og bare nyde at være til stede i nuet. Lyt til fuglesang og vindens susen i træerne. Når du kobler helt af og er til stede i nuet, kan du bedre få ny energi.

Du kan træne outdoor ved at gå, cykle eller løbe. Alternativt kan du stå på rulleskøjter, hvis der f.eks. er en sti i en skov, som ikke er alt for stenet og mudret. Hvis du bor i et område med bække, åer eller søer, kan du f.eks. også træne i naturen ved at ro i kajak.

For at få mest ud af din træning i naturen og holde øje med din kalorieforbrænding, kan du bruge et smartwatch eller en træningsapp på din telefon.